JAS-bloggen
Intervjuer

Tung torsk och riktar kritik mot slutspelsupplägget: ”Tar alltid upp en plats från ordinarie lokala föreningar”

Vi tar oss två dagar tillbaka till tisdagen när Gamla Stan som var ett mycket intressant lag för snart fyra år sedan, begav sig till Umeå för att spela JAS.

Laget på andra sidan var såklart serieettan RIG som man skulle försöka ge sig på.- Vi vet att vi möter ett väldigt bollskickligt lag men samtidigt vet vi att vi kan slå alla lag och att allt är upp till oss. Så vi gick in med en positiv inställning, säger Anton Carli till bloggen.

Inför matchen hade man 22 poäng där man jagar Thoren i toppskiktet och har bakom sig ett jagande Dalen. – Vi gör en bra säsong men förlusterna mot Thorén och RIG är vi givetvis inte nöjda med. Framförallt i matcherna mot Thorén kommer vi inte riktigt upp i nivå. Vi har visat att vi är ett lag att räkna med och att vi är med och slåss om playoffplatserna. Vi lär dessutom vara giftiga även nästa år.

Även om RIG snabbt gick upp till 2-0 så kunde Gamla Stan höja sig ordentligt och vända till en 2-4 ledning efter period 1. – Period ett är en av dem bättre perioderna vi gjort, vi har bra tålamod i försvarsspelet och sätter spelvändningarna som RIG bjuder på.

Period två vann RIG med 2-0 istället och ställningen var därmed 4-4 inför avslutande tredje. – Tyvärr är vi för ineffektiva i andra perioden och får inte in bollen på de lägen vi skapar.

Även in den tredje så orkade man inte stå emot utan RIG vann på nytt perioden med 2-0 och säkrade därmed matchen med 6-4 till sist. – Skulle säga att det är effektiviteten som sänker oss. Vi måste sätta våra chanser om vi ska vinna en sådan här match. RIG har mycket boll men vi håller dem mest på utsida och de skapar inte särskilt många klara målchanser.

Om vi ser till avslutningen så ska ni möta två lag i botten. Vad tror du om era chanser att nå playoff? – Vi går in med en god inställning att avsluta serien på bästa sätt och ta de 6 poängen och sedan får vi se hur långt det räcker. Vill passa på att skicka en passning att det är riktigt dåligt att bästa 3:a inte är direktkvalificerad från vår grupp då RIG alltid tar upp en direktplats från våra ordinarie lokala föreningar.

//Rasmus

JAS Bloggen