JAS-bloggen
Intervjuer

Svarar upp på kritiken: ”Mest nojiga att vi blir ett hot”

Tätt inpå sista dagen att göra övergångar, så kunde Skurup presentera inte mindre än sex spelare från JAS-konkurrenten Höllviken, där fem spelare gjorde rena övergångar, samt att Jakob Åström, som spelar i föreningens Allsvenska lag, skrevs över på en dubbellicens. – Vi kontaktade Höllviken och de tyckte detta lät som en utmärkt idé, då detta är deras sista år inom juniorallsvenskan och givetsvis vill man vara med om ett slutspel då, säger Skurups tränare Martin Andersson till bloggen.

Andersson fortsätter och förklarar bakgrunden till varför man valde att förstärka på det sättet man gjorde såpass tätt inpå ett stundande slutspel. – Vårt syfte är självklart att utveckla våra spelare och när vi fick möjligheten att ta in dessa killarna och erbjuda dem ett slutspel så vinner vi alla på det. Vi behövde delvis en större bredd samtidigt som våra träningar innebär ett högre tempo och mer noggrannhet i varje skott och i varje passning. Vi har ett bra samarbete med Höllviken där vi hjälper varandra att utveckla varandras spelare. Dessa killarna har även möjligheten att spela i vårt H2-lag där vi har sikte på division 1. Vi behövde givetvis förändra något för att kunna mäta oss med Åstorp vilket jag känner att vi verkligen nu också kan.

Att ni förändrar i truppen såpass tätt inpå slutspelet i den utsträckningen, inget ni är oroliga över?

– Det förändrar inget speciellt mer än att vi har en större bredd. Vi har gått på två femmor i stort sett hela säsongen men får nu möjligheten att dra upp tempot ytterligare.

Valet att plocka in dessa spelare, har mottagits med en hel del kritik bland kommentarer och åsikter via Twitter bland annat, där många har ansett att det är fel och samtidigt har svårt att förstå agerandet. Kritiken, den svarar Andersson upp på. – Det vet nog jag lite bättre än dem som uttalat sig. Som jag nämnt tidigare hade vi en tunn trupp så det blir inga större förändringar mer än att vi kan rulla på mer folk. Andra lag har haft precis samma möjlighet och vi vill givetvis fortsätta utveckla södra Skånes innebandyspelare. Oavsett vilken förening man tillhör. Vad gäller kritiken så har vi inte märkt något speciellt, men om nu folk vill lägga tid på oss så är det inga problem alls. De är nog mest nojiga för att vi blir ett ännu större hot nu.

Vad tycker du om just den här regeln att kunna representera två JAS-lag under samma säsong?

– Bra gjort för att fortsätta utveckla Sveriges ungdomar.

//Rasmus